Cookies Policy

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

If you want to configure cookies, press the button Customize Cookies. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz.

Cookies customization

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

You can configure the website cookies according to their purpose:

  • Statistical analysis

    Third-party cookies (Google Analytics) are used on this site that allow the number of users to be quantified anonymously (personal data will never be obtained to identify the user) and thus be able to analyze the use made by users of our service, in order to improve the browsing experience and offer our content optimally.

  • Social networks

    Third-party cookies are used on this website that allow the proper functioning of some social networks (mainly YouTube and Twitter) without using any personal data of the user.

UniversidaddeCádiz
Proyecto ExMargins

Noticias

Noticias

   

24 septiembre de 2025
Salón de Grados Marisol Pascual, Facultad CC. de la Educación, Puerto Real (Cádiz)


9.00 – 9.30h. Bienvenida – Presentación del Seminario

9.30-11.00h. SIMPOSIO “¿Dispositivos para la inclusión o herramientas de exclusión? Reflexiones en torno a la presencia de alumnado extranjero en los márgenes del sistema educativo”

  • Aulas de Diversificación Curricular: Espacios que posibilitan el bienestar del alumnado. Cristina Serván, Vanessa I. Hortal & Macarena Machín.
  • Aula puente, ¿exclusión para la inclusión? Martha Orozco, María Sanz, Mara García y Ángel Llorente.
  • Miradas situadas sobre el papel de los CFGB en las trayectorias académicas de alumnado de origen extranjero. Esperanza Jorge, Inmaculada Antolínez y Álvaro García.

11.00-11.30h. Pausa- Café

11.30- 14.00h. Ponencia-Debate: La construcción escolar de la exclusión: diversidad cultural, educación especial y habitus docente. Alejandro Paniagua, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

14.00- 16.30h. Comida

16.30-18.00h. Ponencia-Debate: La inclusión del alumnado en situación de discapacidad en el sistema educativo marroquí: logros y desafíos. Chraimi Mohamed & Ijlal Zebda, Universidad Abdelmalek Essaaidi Marruecos

18.30-20.00h. SIMPOSIO “Perspectivas sobre la atención educativa y los procesos de derivación del alumnado extranjero”

  • Familias migrantes frente a los procesos de derivación educativa: percepciones, vivencias y desafíos. J. Alberto Gallardo & Alevtina Ivanova.
  • Diversidad cultural en los centros educativos: el prisma de los equipos directivos. Mº Jose Arroyo & Ignacio Berzosa.
  •  Reflexiones en torno al ejercicio de la orientación escolar en contextos multiculturales. Iris Paez, Giovanna Izquierdo & Cristina Goenechea.

25 de septiembre 2025
Sala de Reuniones del Colegio Mayor, Cádiz


9.30-11.00h. Actualización estado trabajo de campo I+D

11.00-11.30h. Pausa-Café

11.30-13.30. Planificación fase II proyecto

  •  Cierre trabajo de campo
  •  Organización de la producción científica derivada del proyecto
  •  Líneas prospectivas de investigación

13.30-14.00h. Despedida y cierre

  Alumnado extranjero en los márgenes del sistema educativo. Un estudio de los procesos que los conducen a la  educación especial y otros programas de atención a la diversidad (ExMargins).